Tripelconcert in C op. 56 (voor piano, viool en cello en orkest)

Ludwig_van_Beethoven

<—–            Luister naar het Tripel-concert op. 56

 

 

Beethoven begon in het jaar 1803 te werken aan zijn Tripel-concert en beëindigde deze arbeid eerst in 1806, omdat hij intussen  zeer intensief bezig was geweest met zijn opera Fidelio. Het Tripel-concert werd opgedragen aan zijn prominente pianoleerling en beschermer Aartshertog Rudolf van Oostenrijk en het neemt een geheel eigen plaats in, niet alleen in zijn eigen oeuvre maar in het gehele klassieke repertoire. Het is ten eerste het enige concert voor de combinatie piano, viool, cello en orkest van een groot componist. Verder werd het werk gecomponeerd in de periode van de vroege meesterwerken zoals de Eroïca en de Appassionata, maar het werd tijdens Beethovens leven slechts eenmaal uitgevoerd en is sindsdien ook zelden gespeeld. En dan zijn er nog de musici bij wie het werk niet zo bijster populair  is omdat zij het een minder interessant werk vinden, zulks in tegenstelling tot het publiek bij wie het een van de grote favorieten van het repertoire is. 

Beethovens Tripel-concert is een werk vol kwaliteiten en een daarvan ligt in de fraaie innerlijke verhoudingen van de compositie. In de meesterlijke wijze waarop Beethoven een van de lastigste problemen wist op te lossen – hoe een pianotrioconcert te schrijven, waarbij twee vrijwel onoplosbare problemen optreden. Het eerste hiervan is dat elk hoofdthema vier maal moet voorkomen (gespeeld door het orkest en de drie solisten) want anders is het geen echt tripel-concert. Het tweede probleem is dat van het uitbalanceren van de klank van de drie instrumenten tegen elkaar en tegen het orkest. Het lastigste is daarbij de cello die met zijn donkere toon het gevaar loopt onhoorbaar te worden. Beethoven benutte daarvoor de enige mogelijkheid: hij schreef voor het merendeel voor de sterke hoge ligging van de cello  en gaf bovendien aan de cellist de leiding bij praktisch elk optreden van de hoofdthema’s .

Al met al kan men nu, bijna één drie kwart eeuw na het ontstaan stellen dat Beethovens Tripel-concert een fascinerend en uiterst origineel werk is.

Bron: Lp – EMI Select serie – met Brahms op. 102 – 5 C 053 – 01974 x

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s