Deel 2 – Eroica

eroica-283373l

Met de ruwe kreet: “Ik geef een kwartje toe, als het maar ophoudt!” begon een nieuwe bladzijde van de muziekgeschiedenis. Volgens Carl Czerny is hij geslaakt door iemand op het schellinkje van het Theater An der Wien tijdens de eerste openbare uitvoering van Beethoven Derde symfonie op 7 april 1805. En al heeft de goede Czerny dat incident misschien wel uit zijn duim gezogen het grote publiek moet in gedachten wel zo gereageerd hebben omdat het niet begreep dat hier voor het eerst de klassieke “Vorm” door de muzikale “idee”was doorbroken.

Het manuscript van de “Neue grosse Symphonie in Dis” (moltoonsoorten kregen toen nog vaak kruis-benamingen) is verdwenen, evenals het voor Parijs bestemde eerste afschrift met op het titelblad slechts “Buonaparte”en “Luigi van Beethoven” waar het verhaal van enkele vrienden op slaat, dat de meester het woedend verscheurde toen Wegeler hem kwam vertellen dat Frankrijk Eerste Burger zich tot Keizer had laten kronen. Van het opschrift “Sinfonia grande intiolata Bonaparte” op een tweede kopie heeft Beethoven eerst de tweede helft zorgvuldig weggekrast, maar er later in een mildere bui weer met potlood “geschrieben auf Bonaparte” onder gekrabbeld…

Op de eerste gedrukte uitgave stond tenslotte de definitieve naam “SINFONIA EROICA” met daarachter: “composta per festeggiare il sovvenire di un grand Uomo”.  Maar toen in 1821 een bezoeker op het conversatie-leitje van de stokdove meester schreef dat Napoleon gestorven was, hoorde hij hem op zachte toon zeggen: “…..jaren geleden heb ik daar de muziek al voor geschreven……”

Meende hij wellicht dat romantische stervelingen deze “muziek” eerder als een grootste uiting van de menselijke geest zouden ondergaan wanneer zij er het portret van een beroemd veldheer en staatsman in herkenden, dan wanneer het slechts als de muzikale voorspelling van zijn eigen psychische titanenstrijd kon worden uitgelegd?

Bron: LP- Philips A02247 L – Eroica/Monteux – Mono

ishdywra-ap-rfvthhasakwgu-12-c24c-tcnwbxf-1812-y-1998-250n150-r-g-ozkhj-t-nkqszecfisxbm

Muziekvoorbeeld A en B:

A

Symf 3

B

Symf 3a

 

2 gedachten over “Deel 2 – Eroica

  1. Plaatje c is een afbeelding van de openingsmaten uit de coriolan overture. Tussen de hoorns en pauken staan trombones bijgeschreven. Dit horen trompetten te zijn!
    groet Rick

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s